ISO står for International Organization for Standardization, og er en uafhængig international organisation, som står for at udvikle og udgive standarder indenfor mange forskellige områder.
Hvis en virksomhed er ISO-certificeret, så har virksomheden en formel anerkendelse på at virksomheden møder kravene i en af standarderne for ledelsessystemer.
Alle virksomheder kan få ISO-certificering, uanset størrelse. Har en virksomhed en ISO-certificering, så har den dokumentation for, at den har gennemgået en grundig evaluering af deres processer og procedurer.
Fordele ved en ISO-certificering
En ISO-certificering er et kvalitetsstempel, som gives af en uvildig, anerkendt certificerende virksomhed som fx Bureau Veritas og DNV.
Certificeringen viser kunder, branche, leverandører og offentligheden, at virksomheden lever op til de højeste kvalitetskrav og standarder indenfor virksomhedsledelse. Selvom ISO-certificeringerne har forskelligt fokus, så er der nogle generelle fordele:
Improved quality and efficiency | |
Compliance with laws and regulations | |
Increased credibility with current and potential customers | |
Access to new markets |